اخبار  ›  اخبار استودیو بورس  ›  مشروح گفتگوهای برنامه بورس در خصوص صنعت سیمان  

در برنامه تلویزیونی بورس مطرح شد
۱۳۹۴/۰۵/۰۳ ۰۹:۳۷

مشروح گفتگوهای برنامه بورس در خصوص صنعت سیمان


مشروح گفتگوهای برنامه بورس در خصوص صنعت سیمان
مشروح گفتگوهای برنامه بورس در خصوص صنعت سیمان

آقای شیخان در رابطه با صحبت های آقای فاطمیان که در برنامه قبل نسبت به اینکه دولت موافق سیستم هایی است که شفاف سازی می کند پاسخ دادند که قطعاً ما هم موافق این امر هستیم دو مطلب در بحث رینگ صادراتی باید حل شود یک اینکه بحث صادرات کل صنعت سیمان در بورس صادراتی عرضه شود. دوم اینکه برگه معامله در بورس کالا برای گمرک ملاک قرار بگیرد. در صنعت راهبردی که مهندس فاطمیان اشاره فرمودند پیش بینی شده که ما باید به آن هدف گذاری که کردیم برسیم و حدود 20 میلیون تن در سال 97-98 بوده است که ما در سال گذشته 19 میلیون تن صادرات داشتیم که در واقع با هدف پیش رفتیم بنظرم باید یکسری زیرساخت ها اصلاح شود که خود صنعت سیمان تلاش می کند با همکاری دولت در مرزهای عراق بازسازی شود.
آقای فاطمیان مدیرکل صنایع معدنی وزارت صنعت معدن و تجارت درباره راه اندازی رینگ صادراتی پیش از پایان سال 94 خاطرنشان کردند که این پاسخ باید از سوی انجمن داده شود ولی در توجیه این بحث ماهم با آنها کاملاً موافق هستیم بالاخره هر حرکتی که کارشناسی باشد و به آثار و تبعات مثبت آن قبل از تصمیم گیری برای اجرا رسیده باشیم اینکه ما بخواهیم کاری را در داخل یا خارج برای فروش انجام دهیم بورس صادراتی به تحقق اهداف صادراتی دوستان کمک می کند ولی این همه قضیه نیست در بحث شفاف سازی که اشاره کردم کماکان با هدف افزایش درآمدهای صادراتی کشور اگر صورت بگیرد با توجه به آثار مثبتی که می تواند داشته باشد و تلاش و همتی که می توانند انجام دهند این کاررا محقق خواهیم کرد.البته در این راستا جلساتی به صورت مکرر در وزارت خاه تحت عنوان شورای عالی صادرات در واقع در خود سازمان توسعه و تجارت با دوستان در انچجمن برگزار می شود و چالش های مطرح شده از سوی بخش خصوصی و صادر کننده ها مطرح می شود و در دستور کار برای پیگیری می باشند.
خوشبختانه صنعت سیمان گردنه هدفمندی را به خوبی عبور کردند و این صنعت افتی نکرده است آقای شیخان در مورد نرخ بازدهی صنعت سیمان در سال 94 بیان کردند که در سال 93 بازده صنعت سیمان 89درصد بوده که در مقایسه با صنایع مشابه اش از بازدهی بالایی برخوردار بوده و این نشان می دهد که این همت در صنعت سیمان است که بتواند تولیدشان را همچنان براساس نیاز جامعه و نیاز صادرات انجام دهند در سال 94 به خاطر ادامه رکود اقتصادی و به خاطر ادامه رکود اقتصادی و به خاطر کاهش مسائل ساخت و سازها پیش بینی می شود که تولید کاهش داده شود که از هزینه های تولید کلیکر و سیمان برگشت داده شود که انجمن آن را سازماندهی می کند که بهره برداری اش را افزایش دهد.
آقا فاطمیان در کاهش تولید در ادامه صحبت آقای شیخان گفتند: کاهش تولید در استراتژی تولید و بازار اصولاً کار مناسبی نیست همان گونه که بیشتر اوقات ملاحظه می کنید بسیاری از واحدها وقتی به ناکامی در عرضه و فروش می رسند بعضاً مبادرت به تعدیل نیروی انسانی می کنند این بدترین نوع تصمیم گیری است. افرادی که مطالعه عمیق تری نسبت به استراتژی مدیریت عملیات تولید و بازار دارند تن به این پدیده نمی دهند. البته بدیهی است که توفیق و موفقیت در کار سخت است و کار سخت علم بیشتر ، مدیریت قوی ، برنامه ریزی دقیق را می خواهد ما به عنوان دولت دنبال این هستیم حامی کسانی باشیم که این استراتژی را دنبال می کنیم. همچنین در  موضوع هدفمند سازی هم اشاره درستی کردید که صنعت سیمان در مرحله اول هدفمندی سازی میانگین 50درصد قیمت تمام شده با توجه به تغییرات عامل انرژی و برق کل آنها افزایش یافته در مرحله دوم 15 درصد و در این زمینه واحدها از سوددهی لازم برخوردار بودند و مؤید آن حجم معاملات بورس بوده و سودی است که سالانه اعلام شده است.
در ادامه آقای شیخان بیان کردند: در واقع ما باید از شعار دور شویم برای مثلا صادرات به آفریقا باید با کشتی حمل شود ما با مسئله تحریم ها، هزینه های بالا حمل کشتی مواجه هستیم باید با قیمتی به فروش برسد که این صنعت بتواند روی پای خود بایستد این موارد باید بررسی شود ما باید با برنامه پیش برویم اگر نمی توانیم این زیرساخت های صادراتی را حل کنیم باید به سمتی برویم که تولید را کاهش دهیم و این اشکالی ندارد زیرا همه جای دنیا این کار را می کنند وقتی نیاز ندارند تولید را متوقف می کنند.
آقای فاطیمان ادامه دادند اینکه ما هر وقت دچار یک چالش در بحث خصوصی می شویم نباید مقایسه با همه جای دنیا را مطرح کرد ما وقتی تولید می کنیم و به حدی می رسد که قرار است روی خودش آوار شود بایستی برای حفظ منافع سرمایه گذاری کار انجام شده به بازارهای جدید ورود پیدا کند. این کار انجام شده است ولی کافی نیست وقتی تولید کم شود بحث توجیه اقتصادی واحدها باید چه شود؟
از آنجائیکه ما هولدینگ های خوبی در ایران داریم و بزرگترین صادر کننده سیمان هستیم آقای فاطمیان در بحث برندینگ و برند سازی پاسخ دادند که متعاقب ورود به بازار یا ساختار سازماندهی شده و یک ساختار مشخص و قابل قبول در بازار های بین المللی است که خود خریداران متوجه این می شوند که کسی که جنس خود را به آنها می فروشند و کالا را به آنها عرضه می کنند یک بخش شناخته شده در کشور می باشد و یک مجموعه ساختاری موفق و مشخص و صاحب نام است. باید از خریدهای انفرادی و دلالی اجتناب شود و به سمت یک ساختار بروند حال هم ساختار در عرصه قیمت گذاری و هم آن کنسرسیومی که قرار است مسئولیت تعهد در مقابل خریداران را عهده دار شود این می تواند بحث برندها را شکل دهد و امروز در دنیا یک کالا برای ماندگاری و توسعه اش با امتیاز حقوق معنوی یا مالکیت برند می تواند نرخ آن را افزایش دهد و این به نفع خود سهامداران است.
آقای شیخان در رابطه با بحث برندینگ خاطرنشان کردند در حال حاضر در کشورهای اطراف برندسازی شده است برای سیمان های خاص قیمت های بالاتری ارائه داده شده ما تنها هولدینگ بخش خصوصی مان برندسازی کردند و ما در حال پیگیری هستیم که بقیه واحدها هم برندسازی شوند.
در سال گذشته ما شاهد بودیم که یکی دوبار تولید کلینیکر متوقف شده و دولت تعهد کرد که هزینه های مازاد را بپردازد آقای شیخان در رابطه با متوقف شدن بحث تولید گفتند: سال گذشته ما 20 روز توقف تولید کلینیکر را داشتیم که انباشت بیش از حد کلینیکر به عنوان سوبسیت در قبض های آتی گاز منظور کنند که این پروسه در حال طی شدن ست و هنوز اتفاق نیافتاده ولی قول دادند که در 6 ماه دوم این اتفاق بیافتد به هر حال امسال هم تلاش می کنیم با وزارت نیرو صحبت کرده که بخشی از کارخانه مصارف برق را کاهش دهیم که تقریباً به توافق رسیدیم و همچنین در زمستان با وزارت نفت توافق کنیم که کوره های خود را متوقف کرده تا گاز مصارف خانگی تأمین شود و این فرصت خوبی است که صنعت سیمان می تواند به دولت ارائه دهد و امیدواریم دولت هم بتواند از آن استفاده کند.
آقای فاطمیان هم صحبت های آقای شیخان را تایید کرده و گفتند کاملا این موارد با دولت هماهنگ شده است.
از فعالین بازار در استودیو سؤالی مطرح کردند پیرو بحثی که تولید را متوقف کنیم، در حال حاضر یک واحد 1 میلیون تنی سیمان اگر احداث شود 400 میلیارد تومان هزینه دارد الان واحد 02/1 تنی سیمان با سرمایه 30میلیارد تومانی 90 میلیارد تومان معامله می شود بورس چه توجیهی برای سرمایه گذاری دارد و شرکت های دولتی برای چه انقدر اصرار دارند افزایش تولید سیمان را انجام دهند؟
آقای شیخان اینگونه پاسخ دادند: ارزش بازار و ارزش اوراق بهادار کارخانه یک میلیون تنی حدود 150 میلیارد تومان است ولی ارزش احداث آن 400 میلیارد تومان می باشد دلیلش این است که تفاوت قیمت در فروش محصول خیلی مازاد است و می بایست ازش سیمان حداقل 2 تا 5/2 برابر باشد تا ارزش بازار هم حفظ شود و سرمایه گذار هم سرمایه گذاری کند اگر این اتفاق بیافتد آن جایگزینی اتفاق نمی افتد و ارزش سیمان و اوراقی که در بورس می خرند مساوی ارزش سرمایه گذاری آن می شود.  



بازگشت به  اخبار نسخه قابل چاپ

دیدگاه مخاطبان
لطفا برای درج دیدگاه خود فرم زیر را تکمیل نمایید.


نام:
پست الکترونیک:
تلفن همراه:
متن دیدگاه:
لطفا عدد مقابل را در
فرم روبرو وارد کنید:
Visual CAPTCHA

عبدالله عبدی, عبدی, عبداله عبدی، برنامه بورس، اخبار بورس، شبکه بورس، بورس شبکه یک، بورس شبکه اول، گروه دانش و اقتصاد شبکه یک، شاخص بورس، کارگزاری بورس، کارگزاری، تامین سرمایه، مناظره، شبکه یک، تالار بورس، مصاحبه، گزارش، استودیو، دکتر عبدی, مجله خبری تحلیلی، بازار سرمایه، سمینار بورس, بورسی, برنامه اقتصادی, اقتصاد, بورس ایران, برنامه تلویزیونی بورس, بورس, اخبار بورس, شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس